Ett bedömningsexperiment (Svenska 1)

Våren 2013 genomfördes för andra gången NP i Svenska 1 på Östra Real. Vi gjorde som vi ”brukar”: lät eleverna skriva med anonymiserande kodbeteckning, och bytte klasser med varandra. Vi gjorde INTE som vi brukat göra med SvB, delade upp uppsatserna ämnesvis, eftersom de fyra möjliga ämnena ansågs tillräckligt nära varandra för att det skulle vara organisatoriskt för mycket jobb i en väldigt tidspressad situation att jobba med sortering och fördelning både ”in och ut” med uppsatserna. Vi fördelade uppsatserna efter antalet svenskklasser vi undervisar i, så plägar man ju göra, vilket resulterade i att två lärare fick 90 uppsatser vardera (tre klasser var, av de sammanlagt 13 befintliga). I samma ”veva” kom ju också NP i SvB, vilket också belastar svensklärarna – och har man dessutom engelska, en ganska vanlig kombination med svenska, tillkommer ytterligare ett antal NP att rätta ungefär samtidigt. Vi talar om extrem arbetsbelastning. Extrem.

Resultatet för NP Sv1 var en sannskyldig katastrof. När vi ”fick tillbaka” våra egna klasser och började titta på uppsatserna fann vi i ALLA grupper, men särskilt i några, att bedömningarna mellan lärare 1 (som bedömt uppsatserna) och lärare 2 (som undervisar klassen) gällande flera uppsatser var helt orimligt olika. Skillnader A-E förekom. Ett stort antal uppsatser skjutsades nu runt till tredjebedömarparter, för ytterligare synpunkter. Till slut skapades väl rimlig konsensus kring bedömning av enskilda fall, men en stor frustration över både ökad arbetsbelastning (en massa uppsatser som bedömdes vid flera olika tillfällen av flera olika lärare) och dålig samstämmighet inom kollegiet lämnade sur eftersmak.

Vi bestämde därför lägga uppsatser där bedömningen divergerat på ett särskilt anmärkningsvärt sätt i en egen låda, för att vi skulle kunna använda dem som underlag för en bedömningsdiskussion under hösten.

Vid en ämneskonferens delades tre av de inlämnade uppsatserna ut, givetvis anonymiserade och utan betygsbedömning utskrivna. Uppsatserna behandlade alla samma ämne (om skönhetsingrepp), och bedömningsmatriserna för uppsatsen i NP samt kunskapsmatriserna för Svenska 1 delades också ut. Sedan satt vi fyra grupper om tre lärare vardera och diskuterade uppsatserna och bedömningen av dem.

Vad finner vi? ATT VI ÄR I STORT SETT ENIGA. Det finns INGA divergenser som skiljer mer än ett betygssteg (första uppsatsen bedömdes med D av alla grupper utom en som bedömde med ett E, de övriga två fick två C resp två B vardera. Nota bene: de tre uppsatser som diskuterades hade ALLA haft divergenser av betydligt större slag i ”ursprungsrättningen”).  I en diskussion av de divergenser som vi nu ändå såg (E/D, C/B), kunde vi tillsammans enas om vilka betyg som skulle sättas för uppsatserna – med tydlig och klar samstämmighet, och med en insikt om att vi tillsammans för varandra tydliggjorde tolkningsmöjligheter och rimliga vägar att se på olika lösningar som skärpte våra bedömningar – inte motsade varandras.

Våra slutsatser?
1) Den här typen av ”förseminarium” inför bedömningsarbete är ett tydligt, konkret och ytterst effektivt sätt att vässa likvärdigheten i uppsatsbedömning. Vi MÅSTE få tid att göra detta. Så mycket mer säkra i bedömningsstrategier vi är när vi kunnat diskutera en konkret uppgift i skarpt läge!
2) Vi bedömer komplexa uppgifter väldigt lika – när vi har samma förutsättningar, dvs rimligt med tid (och det var inget såsande på den konferensen) och kan diskutera finstilta avvägningar med varandra.

Så det här måste jag arbeta för. Det är en ORGANISATORISK fråga mer än något annat. Ibland undrar jag om det är bra eller dåligt. Att utveckla kompetensen hos lärare förefaller mig OÄNDLIGT mycket lättare och framgångsrikare än att försöka ändra organisationen på min skola…

Kommentar:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s