Sara Danius ”Den blå tvålen”

Jag har lagt in ett önskemål till vårt bibliotek om att köpa in Sara Danius hyllade bok om realismen, ”Den blå tvålen” – där jag tror att vi kan hitta utmärkt material att använda i till exempel Svenska 2 därest vi läser och diskuterar realismen inom ramen för kursens litteraturläsning (ett ganska givet val tycker jag själv). Vi har på skolan Madame Bovary i klassuppsättning i en äldre översättning, och flera läser om inte hela så i alla fall utdrag ur romanen med sina elever.

Till den nya (lovprisade) översättningen av Flauberts roman (Anders Bodegård) har Danius skrivit ett glimrande förord, som jag använde delar av i klassrummet häromdagen. Jag kan också rekommendera P O Enquists text om Danius bok  (Expressen 14 maj 2013): som vanligt stilistiskt lysande och med ett innehåll som i alla fall gav vårt samtal hjälp att lyfta.

Kommentar:

