Pedagogiska Magasinet: Tema läsning

Ibland fyndar man på nätet. I dag när jag surfade runt och letade en bra diktanalys att använda som mönstertext Svenska 1 hamnade jag i ett gammalt temanummer av Pedagogiska Magasinet (4/07) om läsning i skolan. Fynd!

Särskilt den första artikeln, I litteraturen lyssnar jag till mig själv skriven av Gunilla Molloy, tycker jag är mycket läsvärd. Frågan om varför vi ska läsa litteratur diskuteras här ännu en gång – men det är just det, säger Molloy. Man MÅSTE diskutera detta om och om igen, för det finns inget entydigt och självskrivet svar. Inget som håller för närmare skärskådning i alla fall. Och just därför måste vi diskutera litteraturens roll, kanske också försvara litteraturens roll i skolan och i livet. Om och om igen.

Som sagt ett fynd. Läs själv här! Och så småningom hittade jag också det jag egentligen letade efter: en lämplig diktanalys. Det blev Daniel Sjölins analys  av Annika Norlins ”Isarna”, från Babelbloggen. Jag borde ju ha kunnat räkna ut att det var på Babels hemsida jag skulle leta…

Kommentar:

