I England och Skottland gör de det!

Ett inlägg i en grupp på fb som heter Svensklärarna (1250 medlemmar – ett stort nätverk av kollegor att lära av) fångade mitt intresse. Så här skrev Birgit Beck den 6 augusti:

Jag har just kommit hem från en språkfortbildning i England och Skottland (engelska), imponerad av den medvetna och fokuserade lästräningen i deras (engelska-)lektioner, d.v.s. jag kunde se och de tydliggjorde vilka lässtrategier vi tränade i varje lektion, och texterna var alltid ett snäpp eller mera ovanför vår förmåga. Metodiken går ju att överföra till svenska på högstadiet och gymnasiet här, men jag måste säga att jag aldrig har sett konkreta lärarhandledningar eller kursböcker som gav så bra och konkret hjälp för läsundervisning som de jag sett där. Är det någon som har några tips? Gymnasielärare? – Jag tänkte kanske inte så mycket på skönlitteratur utan mera på undervisning i att läsa olika genrer/typer av texter. Jag vet att det finns för mellanstadiet, men sedan verkar det ta stopp…

och i en kommentar längre ner i diskussionstråden fortsatte hon:

Det som var imponerande var att det genomgående var flera olika aktiviteter till varje text, t.sk. från de enahanda läsförståelsefrågorna vi har. T.ex. först multiple-choice (som inte var lätta!), sedan jämföra svaren och motivera, sedan diskutera (d.v.s. läsa, skriva, tala och lyssna). – De var också mycket noga med att instruera innan HUR vi skulle läsa.

JUST detta tror jag, efter min sommarläsning, är något vi inte bara kan utan faktiskt måste utveckla i svenskundervisningen på gymnasiet. Jag har en känsla av – men bara en känsla, jag har inte dammsugit bokhyllor och nätresurser – av att det finns utrymme för att bidra på teoretiskt och praktiskt inom detta område. Och  att det finns många kloka gymnasielärare som kan ta fram och dela med sig av sina egna exempel på konkreta arbetsuppgifter och metoder. ”Sharing is caring” – låt oss tänka så.

Kommentar:

