Fiktionsförståelse i skolan (Schüllerqvist/Ohlin-Scheller)

En bok med undertiteln ”Svensklärare omvandlar teori till praktik” är både efterlängtad och uppfordrande. Efterlängtad eftersom jag under sommaren faktiskt läst en hel del om fiktionsförståelse ur ett något mer teoretiskt perspektiv (Se tidigare inlägg om Langer och Keene/Zimmermann t.ex.), och uppfordrande eftersom… ja, eftersom det ju är detta som bör ske. Att teorin omsätts i praktik.

”Fiktionsförståelse i skolan”, utgiven på Studentlitteratur 2011, bygger på erfarenheter från ett två år långt litteraturdidaktiskt projekt, där lärare i svenska på högstadiet och gymnasiet arbetade tillsammans med forskare från Karlstad universitet. Och fokus ligger på lärarnas lärande: hur omsätts teorier i praktiken, och hur fördjupas förståelsen av teorierna utifrån olika undervisningssituationer? JA! vill jag bara ropa, JA! just så här kan man arbeta och tänka vidare för att utveckla undervisning!  Just så här skulle jag vilja få tillfälle att arbeta, med nära samarbete med forskare och praktiker. Mer av detta!
Men kan man (jag) inte omedelbart vara med i något forskningsprojekt av liknande art går det ändå att med stor behållning och möjlighet till egen praktikutveckling följa i spåren av vad andra gjort. Och för detta är denna bok väldigt väl upplagd: ett inledande kapitel med generella förutsättningar och diskussion av möjliga metoder (där Learnings studies tilldelas en huvudroll), och ett avslutande kapitel med diskussion av ämnesdidaktiska konsekvenser erfarenheterna från arbetet kan erbjuda. Däremellan fyra olika undersökningsområden (läsarbiografier, fiktionsförståelse, samtal om fiktionsförståelse och bedömning av fiktionsförståelse) som ges teoretisk grund i ett kapitel, och sedan den praktiska erfarenheten av att omsätta teorier i undervisningssituationer i ett följande kapitel. Till varje kapitel finns därtill en rejäl referenslista, för att fördjupa och utveckla. Överskådligt, tydligt, utmanande och uppmuntrande. Det finns inte mycket mer att tillägga än LÄS. Och så försöker vi sedan GÖRA!
Annonser

Kommentar:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s