Tankens mosaik (Keene/Zimmermann)

bild (2)Vad läsning är och kan bli påmindes jag om på ett lustfyllt, systematiskt, utmanande och upplyftande sätt när jag startade sommaren med att läsa Tankens mosaik, av Ellin Oliver Keene och Susan Zimmermann (Daidalos 2003). Varför, varför, varför har jag inte läst den tidigare? Den skrevs 1996, första svenska upplagan kom 2003 – det är ju tio år sedan?!

Bättre sent än aldrig. Denna bok beskriver på ett tydligt och strukturerat sätt de olika kvalitéer som kännetecknar en erfaren läsare, och vägar att utveckla dessa kvalitéer. Jag tror aldrig jag läst en bok som på samma varma och uppmuntrande sätt omfamnar både personliga läserfarenheter (skrivna i förebildlig form, för att exemplifiera och tydliggöra olika slags läsningar och lässtrategier), berättelser från klassrumspraktiker och tydliga strukturer i ett.

Det talas mycket om att svenska barn och ungdomar tappar i läsförståelse. Det är allvarligt! Det är mycket allvarligt! Jag tycker själv att jag blivit bättre på att se att det är just så i mina egna klassrum. I Tankens mosaik finns teoretisk grund för och praktiska exempel på hur man kan – eller rentav bör – arbeta för att osäkra läsare ska utvecklas, och även om jag känner igen mycket från det jag redan gör finns här så många fler vässade tankar och redskap att ta till sig. Genast!

När jag läste antecknade jag lite om innehållet. Vill du följa mina tankar lägger jag en länk till ett Googledokument här. Hoppas jag kan inspirera dig att läsa hela boken!

Annonser

Kommentar:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s